Turó d’en Galzeran, des de la Font de l’Alba.

Després d’una bona temporada sense haver fet cap excursió per la Conreria em proposo pujar al Turó d’en Galzeran, punt més alt de la serralada de Marina, des de l’àrea d’esbarjo de la Font de l’Alba, al Poliesportiu Municipal de Tiana. S’hi pot aparcar el cotxe o bé arribar-hi amb l’autobús B28.

Sortim de l’indicador d’inici del sender local SL-C146 que ens portarà fins dalt de La Conreria, molt a prop del Coll de Montalegre, gairebé al davant del restaurant «El Cau».

Als 100 metres trobem la Font de l’Alba, en un racó d’una àrea de pícnic. Agafem un camí que surt a la dreta de la font a través d’unes escales fetes amb travessers de fusta i la mateixa terra del camí. Quan portem uns 250 metres de camí comencem a veure a la nostra dreta vistes del poliesportiu i l’Observatori Astronòmic de Tiana a sota nostre i del mar a l’horitzó.

Arribem arran de la carretera B500 (a l’anomenada “corba de la paella”) quan portem fets 750 metres de camí dins del bosc i agafem una pista que surt a la dreta. Als 857 metres de camí trobarem un trencall a l’esquerra amb la indicació de La Conreria.

Cementiri del Còlera o dels Empestats

Pedra commemorativa

Quan portem fets 1’18 km de camí, i a uns 303 m.a. arribem al Cementiri dels Empestats, o del Còlera, un petit recinte delimitat per un un mur d’obra de poca alçada on s’hi van enterrar les víctimes de l’epidèmia de còlera que es va declarar al barri barceloní de La Barceloneta l’any 1870. Dins del recinte hi ha una pedra de grans dimensions amb l’escut de Barcelona, un rellotge de sorra, una calavera i la inscripció “Colonia de Montalegre. El Ayuntamiento de Barcelona a las víctimas de la fiebre amarilla 1870”. hem trigat uns 25 minuts caminant (aturades a part per prendre notes i fer fotos) i som a uns 303 m.a.

Seguim el camí que ens porta al cap de 100 metres a l’indicador de final del sender.

Agafarem un corriol a la dreta que va paral·lel a la pista asfaltada que porta al Coll dels Nou Pins o al Turó d’en Galzeran. Uns 200 metres més enllà el camí s’uneix a la pista asfaltada que hem portat a la nostra esquerra, és el GR-92. Seguim per la pista que ben aviat deixa l’asfalt i continua amb ferm de terra dura, fins arribar a una cadena que barra el pas als vehicles quan portem fets 1’84 km. de camí.

Quan portem 2’17 km. agafem la pista que surt a la dreta d’un trencall sense indicar. A partir d’aquí seguim els indicadors del GR fins arribar als 2’71 km. de camí on agafarem la pista que surt a l’esquerra i que està senyalitzada com a SL-C95. Fins ara hem tingut unes magnífiques vistes de la costa del Maresme i el Barcelonès, des de Montjuïc fins al Masnou; ara anirem primer entre parets de terra (la pista passa enclotada) i després per la vessant del Vallès, fins arribar al cim.

Vèrtex geodesic del Turó d’en Galzeran

Poc abans d’arribar al final del recorregut (als 3’47 km. de caminar) agafem la pista a la dreta ben senyalitzada com a Turó d’en Galzeran. Pocs metres abans d’arribar a la torre de guaita contra incendis, un indicador a la dreta ens dirigeix per un corriol cap el vèrtex geodèsic del Turó d’en Galzeran a 480 m.a. L’espai és reduït i envoltat de vegetació que no ens permet tenir vistes sobre l’entorn, la construcció del vèrtex omple el petit espai. Fins aquí hem fet 3’64 km. de camí i (aturades a part) hem estat aproximadament 1 hora caminant.

Tornem enrere i anem a l’esplanada on hi ha la torre metàl·lica de guaita. Des d’allà podem veure vistes sobre el Maresme i el Vallès entre els arbustos que envolten el pla.

El Turó d’en Galzeran, al fons amb la torre de guaita, i a la dreta el Coll de Nou Pins. A primer terme la pista que porta al Turó (a l’esquerra) i la que seguim per la tornada (a la dreta).

La tornada la farem parcialment pel mateix camí de pujada, però ja a la pista del GR-92, poc abans d’arribar a la cadena que barra el pas als cotxes, trobem una pista que surt a la nostra esquerra, paral·lela a la que hem fet fins ara però en sentit contrari, sense cap indicació, ens guiarem perquè portem 5,19 km. de camí i som a 343 m.a.

Seguint aquesta pista en lleuger descens, uns 400 metres més endavant i al costat d’una torre elèctrica agafarem una pista a la dreta; allà veurem un indicador que ens informa que hem vingut pel SL-C95. Seguim la pista fins que trobem el camí que hem seguit al pujar. Trobem l’indicador del SL-C146 a la Font de l’Alba quan portem 6’043 km. i som a uns 300 m.a.

Seguint el camí arribarem al punt de partida després d’haver fet 6’89 km. i haver caminat durant 1 hora i 53 minuts, sense tenir en compte els descansos que haguem fet.

El punt de partida és a 196 m.a. i el punt de màxima altura (vèrtex geodèsic del Turó d’en Galzeran) a 480 m.a.

Aquesta excursió la vaig fer en solitari el dia 5 de març de 2019 i podeu descarregar-vos el track del meu perfil del Wikilog.

Si voleu tenir més informació sobre el Cementiri del còlera o dels empestats, us deixo dos enllaços:

Cementiri del Còlera, del web “Patrimoni funerari”

Turó d’en Galzeran, des de la Font de l’Alba, del bloc “De viatges i llibres”

Albert Castany

Tiana, 11 de març de 2019

Aquesta entrada ha esta publicada en Baixa Muntanya, Caminades, Circular, Maresme, Serralada de Marina. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una comentari en l'entrada: Turó d’en Galzeran, des de la Font de l’Alba.

1. Fina diu:

Una excursió fàcil, distreta i maca. Per fer en qualsevòl dia que ens vingui de gust.

Els comentaris estan tancats.