Estanys de Tristaina (Andorra)

Circ de Tristaina amb l'Estany del Mig i el de Més Amunt i el Pic de Tristaina.

Circ de Tristaina.

A l’extrem nord-oest d’Andorra hi ha el circ de Tristaina, amb tres llacs d’origen glacial de fàcil accés dels de la zona de La Coma, on s’hi pot arribar per carretera o mitjançant telecabina. Durant les hores de funcionament del telecabina la carretera està tallada al transit. És un lloc freqüentat per gent de totes les edats a l’estiu, ja que és fàcil accedir-hi i fer el camí.

Indicadors a l'inici del camí.

Indicadors a l’inici del camí.

Arribem a la zona de La Coma, a 2238 m d’altura, on hi ha els darrers remuntadors de l’estació d’esquí d’Ordino-Arcalís, i agafem el camí que surt del darrera del restaurant. Allà ens trobarem un indicador que ens fa anar cap a la dreta, per un corriol bastant fàcil que ja no deixarem fins arribar al coll que ens permetrà entrar al circ.

El camí va guanyant altura poc a poc fins arribar a la zona de roca que hi ha a sota el coll, a uns 2325 m d’altura, en aquest punt hem d’anar per la roca ja que el camí desapareix durant uns metres. No és complicat, però requereix un mínim d’atenció. De totes maneres hi ha una cadena que ens permet agafar-nos per anar més tranquils.

Un cop passat aquest punt, tornem a trobar el camí i en pocs minuts arribem al coll (a 2336 m d’altura) des d’on ja veiem l’Estany del Mig i, mig amagat per un petit promontori, una part de l’Estany de Més Amunt. Val la pena gaudir de la vista de tot el circ de Tristaina des d’aquest punt, malgrat que no es vegin tots els llacs.

Per arribar a aquí hem trigat una mitja hora, 21 minuts caminant i la resta fent petites aturades per gaudir del paisatge de la vall que recorre el riu Tristaina, amb les aigües que provenen dels tres llacs.

Estany Primer.

Els llacs queden a uns quaranta metres per sota el nivell del coll, per la qual cosa haurem de fer un petit descens. A poc de començar a perdre altura ja veiem a la nostra dreta l’Estany Primer, que queda ensorrat a uns 2250 m d’altura. Seguim baixant cap l’Estany del Mig fins arribar a una roca que ens farà de mirador i ens permetrà tenir una bona vista d’aquest estany.

Des d’aquí ja no es veu l’Estany de Més Amunt ni el Primer, però la sensació d’estar envoltat de muntanyes de més de 2800 m d’altura des del punt on ens trobem (a poc més de 2300 m) és impressionant.

Estany del Mig.

A la dreta tenim el pic de Tristaina, que dona nom a la serra, el circ i els llacs, amb 2282 m; a l’esquerra s’alça el pic de Costa Rodona, de 2816 m. Tanquen el circ la Punta de Peiraguills, de 2698 m a l’esquerra, i el Pic de L’Arbella a la dreta amb 2768 m.

Arribats a aquí es pot seguir vorejant l’Estany del Mig per la dreta i pujar fins l’Estany de Més Amunt i completar l’excursió desfent el camí fins l’Estany del Mig i baixar fins l’Estany Primer, tenint en compte que la tornada des d’aquest darrer estany comportarà una pujada d’uns 80 metres de desnivell fins el coll que dona pas al camí per on hem pujat.

Nosaltres, meravellats per l’espectacle, decidim fer mitja volta, després d’una bona estona fent fotos i mirant el paisatge.

Desfem el camí fins el coll i després el camí fins arribar al punt de partida.

En total hem fet una excursioneta de gairebé 2’2 km de recorregut i uns 115 metres de desnivell positiu. Hem trigat poc més d’una hora i mitja, però hem estat 35 minuts aturats, per tant només hem estat caminant una hora. El dia, clar assolellat i sense vent ha ajudat a gaudir d’aquest paisatge.

Podeu descarregar-vos el track de la excursió al meu perfil del Wikiloc.

Aquesta ruta la vam fer la Montserrat i jo el 9 de juliol de 2021.

Albert Castany

Tiana, 24 de juliol de 2021.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Alta Muntanya, Andorra, D'anar i tornar, Llacs i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.