Una línia d’Ave per 9 persones diaries.

L’Ave espanyol és insostenible, respon exclusivament a criteris electoralistes i no a necessitats reals de la població. Mentre es malbaraten recursos en l’Ave les línies de rodalies son deficients i altres infraestructures no es poden portar a terme.

Aquests darrers dies hem conegut que la línia de l’Ave que uneix Toledo amb Albacete, passant per Conca, es tancarà, mig any després de oposar-se en marxa per la poca utilització. No és una línia construïda expressament per aquest trajecte, sinó una línia que utilitza la infraestructura existent. Per tant, no ha suposat un cost en infraestructura, ja que les vies s’utilitzen per altres li´nies, sinó una despesa en servei.

El mal de tot això és el cost que ha suposat el mig any de funcionament d’uns trens que anàvem buits. El cost ha estat de 18000 euros diaris per una ocupació mitjana de 9 passatgers. Es a dir, que cada passatger ha costat 2000 euros a la companyia. No he mirat quant costa el bitllet entre Toledo I Albacete, però segur que no cobreix costos, la proba es que s’ha decidit suprimir el servei.

S’havia fet un estudi de mercat? Si no s’havia fet, cal demanar responsabilitats als responsables, si es va demanar, cal demanar responsabilitats a qui el va fer ( a no ser que l’estudi ja indiques que era una idea ruïnosa).

El que no pot ser és que el responsable de la empresa explotadora de la línia digui que “quan una cosa no surt bé s’ha de rectificar de la manera mes natural”, perquè això no és gens natural. Amb els diners públics s’ha de tenir molta cura, i mes en temps de crisi com els actuals.

Era necessària una línia com aquesta? Quins criteris es van seguir? Econòmics segur que no; de necessitat, tampoc. Aleshores nomes té una explicació política. Guanyar vots, res més que això.

I mentre es malbarataven 18000 euros diaris, la nova terminal del Prat encara espera l’arribada de la línia de rodalies. Es pot fer un disbarat més gran que acabar una terminal i no fer-hi arribar el tren des de l’antiga terminal? I es pot tenir una línia de mercaderies que enllaça amb Europa sense l’ample europeu? I un corredor mediterrani encara per licitar? I una li´nia com la de Puigcerdà de via única en la major part?

Ja son massa disbarats!

Albert Castany.

Montgat, 29 de juny de 2011.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *