El cafè sempre el pagarem nosaltres, senyor Nadal.

No ens enganyem, ni ens enganyi vostè, el govern de l’estat proposa i ordena però qui paga son els altres. El dia que paguin ells no faran aquestes propostes tant guais com populistes.

Diuen que si es fa una rebaixa del bitllet dels trens de rodalies i de regionals s’incrementarà l’ús del transport públic i, d’aquesta manera, es disminuirà la despesa en carburant.

D’entrada és discutible que el simple fet de reduir el preu del bitllet del tren faci que una part significativa de la població que es desplaça per les àrees urbanes deixi el cotxe a casa i agafi el tren. És discutible perquè un 5% aplicat a un bitllet que costa a l’usuari 1,45€ per una zona, suposa un estalvi de 7 cèntims. El mateix descompte per un bitllet de sis zones que val 4’90€ suposa un estalvi de 25 cèntims. Si fem els mateixos càlculs per un Bonotren l’usuari s’estalvia 1’6€ per una zona (el preu de la targeta és de 31’95€) i un màxim de 5’23€ en les sis zones (el preu de la targeta és de 104’65€). Si mirem els preus del sistema tarifari integrat l’estalvi pot anar des de 41 cèntims a la T10 d’una zona fins els 6’48€ en la T50/30 de sis zones (per posar dos targetes molt utilitzades a l’àrea metropolitana). Si amb aquests estalvis hi ha una quantitat significativa de gent que decideix canviar el cotxe pel tren voldrà dir que aquesta mateixa gent potser varen canviar el tren pel cotxe quan es va produir la darrera pujada de tarifes. O sigui que, d’estalvi energètic, res de res.

La única manera d’incentivar l’ús dels mitjans de transport públics, i el de tren en particular, és invertint en les infraestructures. No hi ha més opcions. A no ser que regalin els bitllets. Fer un trajecte per l’àrea metropolitana en tren o en cotxe no depèn del preu del bitllet de tren, sinó de la qualitat del servei i del temps emprat, perquè el preu del carburant és superior al preu del bitllet de tren, o sigui que qui va en cotxe i paga més serà per alguna cosa.

Però aquest estalvi mínim per l’usuari, per l’administració suposa un cost que el govern de la Generalitat ha calculat en gairebé vint-i-quatre milions d’euros. Qui ho pagarà? Qui cobrirà aquest dèficit generat pel menor ingrés en les tarifes?

I aquí ve la discrepància entre Francesc Homs, portantveu del govern català, i l’ex-conseller Joaquim Nadal. En declaracions a “Els matins de Catalunya Ràdio” Homs diu que el dèficit anirà a càrrec de la Generalitat i això és inassumible, i al mateix programa Nadal diu que ho compensarà l’estat. Hores després, en una nota difosa pel govern de l’estat ens confirma que serà la Generalitat qui pagarà també aquest cafè, com sempre. El senyor Nadal que ha arribat a dir frases com “si l’acord del traspàs està ben fet, que ho està, el dèficit el cobreix l’estat”, es queda amb el cul a l’aire a Nadal. Doncs Déu n’hi do! O l’acord no està ben fet, o el senyor Nadal no en té ni idea. I això que els trens depenien del seu departament! N’hi ha per llogar-hi cadires.

És com l’invent de canviar totes les bombetes de l’enllumenat públic. Una altra idea genial del govern central. Sembla ser que ho varen acordar amb les entitats locals. Però en sortir de la reunió, els representants de les entitats locals estaven convençuts que el cost l’assumia l’estat i l’estat va declarar que cada un es pagava el seu cafè. Com la major part de l’enllumenat és competència dels ens locals (ajuntaments), resulta que a Catalunya aquest cafè també el paguem nosaltres.

El govern central hi té la mà trencada en això de convidar a cafè i fer pagar el compte als altres. I si només fos un cafè, encara. El que passa és que acabem pagant el dinar, el cafè i la propina. Així també convido jo!

Com sempre una darrera pregunta: si la Generalitat no es pot endeutar més i ha de retallar despesa, com s’ho ha de fer per assumir el 5% de rebaixa de les tarifes de tren? I com s’ho han de fer els ajuntaments per canviar les bombetes sense endeutar-se?

Albert Castany.

Montgat, 2 de març de 2011.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *